May 03 2024 10:36:38
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Rx-7 på GGGG
Marcus
gzon skrev:
Marcus skrev:
Nej, inte turbo på

nya

RX-7. Hellre NA istället för ett avancerat dubbelturbosystem som generar mer värme än laddtryck. Grin


Varför intebygga ny NA motor i din egen

bil om du tycker så? Pfft





Tanken har slagit mig MÅNGA gånger. En vacker dag blir det nog en 20B NA. Smile
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Jaderlund
Marcus skrev:
Nej, inte turbo på nya RX-7.

Hellre NA istället för ett avancerat dubbelturbosystem som generar mer värme än laddtryck. Grin


Mazdas

tvinnar var en av de mest revolutionerande

turbosystemen någonsin. Det ända som motsvarar detta idag är Porsches twinturbo med VTG (variable turbine geometry) för att få tryck över hela registret.





Tvinnarna har bra mkt bättre respons än något annat som byggdes under den tiden som de tillverkades (Skyline, Supra, 300ZX, 200SX, 3000GT, MR2T). Att de inte

ändrade sig på de 10 åren den

producerades tyder på att det inte alls var så dåligt som många säger.

Vist har VW löst det med kompressor och turbo, men

då är det inte enbart ett turbosystem längre.

Jag förstår

alla som går över till singel. Jag kommer göra det jag med. Men det är av andra anledningar

än värme och ett krångligt system. Om inte RX7an får turbo så måste de dit med en till rotor (eller 2)!!

Grin

All hail das Turbo Wankel!
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
Lennart
Furai:en är en treskivling så jag hoppas Rx-9:an blir en

sådan också. Renesis- modellen alltså.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Combat
Eftersom jag läser så in i bänken mycket på SWR så har jag fått

en generell

uppfattning. Typ att turboaggregatet överlag fungerar bra men att styrutrustningen fungerar mindre braWink

Vakumslangar och allt vad det nu är

som torkar o ballar ut, kankse på grund av värme,

men vill minnas att jag läst att de sista årsmodellerna av RX-7 befriades från vakumeländet.

Rätt

elelr fel, vad vet jag? Det är bara en uppfattning jag fått av att läsa, jag själv är ju

turbolös och behöver inte bry mig.

Solen skiner, får bli en

runda i den turbolösa idag då ja!


Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Jaderlund
Combat skrev:





Vakumslangar och allt vad det nu är som torkar o ballar ut, kankse på grund av värme, men vill minnas att jag läst att de sista årsmodellerna av RX-7

befriades från vakumeländet.




Helt korrekt Wink. Solenoid racket ersattes av en solienod klump typ. Alla solenoider fanns kvar men alla

luftkanaler var ingjutna i plast och blev en liten fyrkantig kloss. Några

slangar fanns kvar, men dessa är lättare att byta än de andra.

Sen får man

tänka att vakuumsystemet på rx7an är minst 7 år gammalt och som mest 18 år gammalt. Inte konstigt att det slutar

fungera. Tycker det är konstigt att det

fungerat så väl som det gjort överhuvud taget. Cool
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
Levinsson
Den största anledningen om nya sjuan är turbolös måste bero på

motorn. Eftersom renesismotorn har fungerat så bra på Rx-8an, varför skulle dom byta ett

vinnande concept?
Det har juh diskuterats i flera trådar om just

turbokonver. råttorna, men vad jag har förstått är inte turbo det optimala med tanke på värmen från turbon och avgasportarnas

placering. Det man skulle kunna

anamma vore en liknande lösning lennart gjort på sin, kompressor.
Personligen tycker jag 260hk är för dåligt rent effektmässigt.

/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.38 sekunder - 102 Förfrågningar 18,977,070 unika besök