May 05 2024 00:56:58
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Rengöra rotorer och rotorhus?
Bounter
Eftersom inte så många verkar svara i projekttråden får jag skapa en ny tråd.

Hur

rengör man

enklast en isärtagen motor?
Hade tänkt återanvända lagren så vad kan man rengöra med som inte skadar dem?
Kan man lägga grejorna i diesel utan att det är någon

fara?
Ge mig

tips!
 
Janne
Du kan lägga grejerna i diesel utan problem.
Rengör enklast med

pensel..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Galaxi
Bounter skrev:
Eftersom inte så många verkar svara i

projekttråden får jag skapa en ny tråd.

Hur

rengör man enklast en isärtagen motor?
Hade tänkt återanvända lagren så vad kan man rengöra med som inte

skadar dem?
Kan man lägga grejorna i diesel utan att det är någon fara?
Ge mig

tips!


Måste fråga...
Är det pga att lagerna är dyra du

vill rengöra dom och använda dom igen?
Känns lite dumt att åter använda gamla saker när man ändå renoverar...
Är

nyfiken bara...
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bounter
Funderar om jag ändå skall byta ut lagren, kanske tar och skaffar en press




till verkstaden så jag kan göra det själv.
 
Mr Wankeltrim
Jag avfettar

och tar allt det grövsta och den värsta oljan sen kör jag alla delar i

en hetvatten karuselltvätt med ett alkaliskt rengöringsmedel. Efter det så åker

rotorerna och gavlarna svänghjul bultar mm i ett rengöringsbad som löser färg rost sot mm så dessa blir kliniskt rena

( ser nästan ut som det va nytt).



Rotorhus frontkåpa + lite annat smått glasblästrar jag och sen tvättas dessa delarna noga så att det inte finns någon sand kvar någonstans.



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
wankelmats
Bra beskrivning

av Mr WT hur man gör det med proffsig utrustning,
men

för en hemmapulare vill jag varna för att använda vattenbaserade avfettningsmedel utan rätt utrustning

för att tvätta och torka prylarna tillräckligt snabbt så att det inte blir korrosionsskador.


Vilket petroleumbaserat rengöringsmedel som helst som löser

olja och skit är enklare att använda för vanliga amatörer, då kan man även låta grejorna ligga i blöt.
Var också restriktiv med

att använda stålborste eller

matallskrapor så att inte känsliga ytor repas.
En del rotorer har en tunn beläggning av ett teflonliknande material som kan vara bra att låta vara kvar, om det inte



redan är bortbrännt.

Bounter skrev:
Funderar om jag ändå skall byta ut lagren, kanske tar och skaffar en press till verkstaden så jag

kan göra det själv.

Om axeln

inte ska bytas, och slitaget på lagerbanorna är jämnt och slätt hela varvet runt, (och naturligtvis inte för stort), så

är det en klar fördel att behålla de gamla lagren istället för att sätta dit

likadana nya.

En väldigt utbredd missuppfattning är att ett glidlager

skulle vara utslitet då man börjar se kopparfärg genom det gråa babbitsskiktet. Så är det inte alls, utan det skiktet

finns där enbart för att

inkörningsperioden ska vara kortare, dessutom är det en bra indikator så att man ser i vilka punkter man kan behöva mäta slitaget på ett lager, där det gråa skiktet

finns

kvar är slitaget helt försumbart.
Om man bara ser till att lagren monteras tillbaka i samma position så slipper man istället inkörningstiden det tar

innan lagret slitit in sig, och de enstaka

tusendels mm som lagret slitits medför bara att utrymmet har ökats för oljefilmen mellan lager och axel, så

marginalen till gränsen för vilket maxvarv man kan utsätta motorn för innan det kan

orsaka lagerskador är större.
(Om lagret däremot placeras mot en ny

eller annan axel så rekommenderas alltid nya lager.)

Galaxi skrev:
Känns lite dumt att åter använda

gamla saker när man ändå

renoverar...

Det motsatta gäller inte bara glidlagren, utan om de metalliska tätningarna är i bra skick och husen inte behöver åtgärdas alls, så är en



tunnare plånbok och en lång inkörningsperiod det enda resultatet man får av att byta tätningarna till nya, om de gamla istället monteras tillbaka i exakt samma

position som de suttit så slipper man

inkörningsperioden nästan helt Cool
Problemet är att många slarvar med att hålla ordning på tätningarna, om de hamnar på

en ny position så fördubblar man istället inkörningsperioden!
Att

montera en gammal tätning på en annan position än där den suttit bör man aldrig göra, om

det inte är en ren budgetrenovering.
Om man byter, eller planar enstaka hus så bör man byta de tätningar

som ligger an mot den ytan till nya.
Redigerat av wankelmats den 10-07-2009 12:50
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Lennart
Va bra, jag får gratis lektion innan jag börjar riva mina moroter.Cool
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
wankelmats
Lennart skrev:
Va bra, jag får gratis lektion innan jag börjar riva mina moroter.Cool

Jag tror inte att det inte är något alls i

ovanstående som är nytt

för digCool
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Lennart
wankelmats skrev:
Lennart skrev:
Va bra,

jag får gratis lektion

innan jag börjar riva mina moroter.Cool

Jag tror inte att det inte är något alls i ovanstående som är nytt för digCool


Du har missuppfattat. Jag

kan

inget, jag gör det ändå¨, så kanske man kan nå`t efteråt.Wink
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Bounter
Har lämnat bort grejorna till en garagekollega för att köra dem i en riktigt motortvätt maskin, får

kanske se imorgon hur renare dem

blev.
 
Mr Wankeltrim


wankelmats skrev:


Bounter

skrev:

Funderar om jag ändå skall byta ut lagren, kanske tar och skaffar en press till verkstaden

så jag kan göra det själv.

Om axeln inte ska bytas, och slitaget på lagerbanorna

är jämnt och slätt hela varvet runt, (och naturligtvis inte för

stort), så är det en klar fördel att behålla de gamla lagren istället för att sätta dit likadana nya.

En väldigt utbredd

missuppfattning är att ett

glidlager skulle vara utslitet då man börjar se kopparfärg genom det gråa babbitsskiktet. Så är det inte alls, utan det skiktet finns där enbart för att




inkörningsperioden ska vara kortare, dessutom är det en bra indikator så att man ser i vilka punkter man kan behöva mäta slitaget på ett lager, där det gråa skiktet

finns kvar är slitaget helt

försumbart.
Om man bara ser till att lagren monteras tillbaka i samma position så slipper man istället inkörningstiden det tar

innan lagret slitit in sig, och de enstaka tusendels mm som lagret

slitits medför bara att utrymmet har ökats för oljefilmen mellan lager och axel, så

marginalen till gränsen för vilket maxvarv man kan utsätta motorn för innan det kan orsaka lagerskador är

större.
(Om lagret däremot placeras mot en ny

eller annan axel så rekommenderas alltid nya lager.)

Galaxi skrev:
Känns lite dumt att åter använda gamla saker när man ändå




renoverar...

Det motsatta gäller inte bara glidlagren, utan om de metalliska tätningarna är i bra skick och husen inte behöver åtgärdas alls, så är en

tunnare plånbok och en lång

inkörningsperiod det enda resultatet man får av att byta tätningarna till nya, om de gamla istället monteras tillbaka i exakt samma

position som de suttit så slipper man inkörningsperioden nästan

helt Cool
Problemet är att många slarvar med att hålla ordning på tätningarna, om de hamnar på

en ny position så fördubblar man istället inkörningsperioden!
Att montera en gammal tätning på en

annan position än där den suttit bör man aldrig göra, om

det inte är en ren budgetrenovering.
Om man byter, eller planar enstaka hus så bör man byta de tätningar som ligger an mot den ytan till

nya.




Delar inte Mats uppfattning ang lagernas slitlager där han påstår att det inte är några problem att åka med lager där kopparskiktet är framme.
Anledningen till

att jag inte delar

hans uppfattning är att jag har sett många motorer ( främst REW motorer ) som har gått med slitna lager.
Ett bra exempel är att på nästan

alla REW motorer så är ovansidan på främre lagert

uppslitet pga att kraften från alla drivremmarna är riktade uppåt.
På dessa motorer så ser man ett mycket

högre slitage samt mycket mer repor på främre lagerytan jämfört med övriga lagerytor

som oftast är felfria.
Den enda förklaringen jag har till det onormalt

höga slitaget på just främre lagerytna är dels slitlagert ( kopparskiktet ) samt att vid startögonblicket så får främre

lagert oljetryck något senare än bakre

lagringen.
Koppar är ett trögt material och vid bristfällig smörjning vid exempelvis kall och varmstarter av motorn så slier kopparn hårt på lagerytan.






Att återandvända gamla apextätningar speciellt på turbomotorer så kan det straffa sig surt även om dom håller toleranserna vid genomgången.
Under årens lopp så

har tätningarna utsatts för

både högvärme samt hög belastning och vid upprepade uppvärmningar avkylningar belastningar så ändrar materialets strukt sig och

materialet blir skörare.
När en apextätning går sönder så

associerar alla det till att motorn spikat av någon anledning vilket oftast är fel.
Den största

anledningen till att tätningarna går sönder är misständningar vilket kan beror på dåliga tändstift

tändkablar eller för fet bränsleblandning men det är inte

ovanligt att en tätning brister pga utmattning så mitt råd är att byt innan det är försent.
Om rotorhusen inte är dåliga ( repiga ) så

krävs det inte flera

hundra mil för att kör slit in tätningarna.
Sen vill jag inte heller hålla med om att en äldre tätning tätar bättre än en ny som gått till sig 50-100mil i ett

slitet

rotorhus. När rotorhusen slits så ser man oftast mycket repor och ett högre slitaget runt trailing stiftens område medans övriga ytor i rotorhuset kan

se fina ut.
Om man rent logiskt ser på hur

ett slitet hus ser ut som oftast är bra på 75% av huset kromytor medans resternade 25% är repigt så kan jag inte

i min vildaste fantasi förstå hur en äldre tätning kan täta bättre än en ny då den

både skall lyckas täta på plana ytor samt repiga ytor.
Om rotorhusen är

såpass repiga/slitna så att man inte kan sätta i nya tätningar för att dom inte skall bli täta på flera hundra mil så

skall man inte andvända dessa hus.

Rotorhus är dyra men vid en renovering där det visar sig att rotorhusen är dåliga så är det väl invensterade pengar om man vill få en bra fungerande motor både om




man sneglar på effekt och bränsle ekonomi.
Visst är det sura pengar att invenstera i ett par nya rotorhus men om man räkna på att motorn drar 0.2liter mer /

mil pga att husen är slitna vilket

gör att motorn inte blir lika effektiv så förlorar man med dagens soppa pris på ca 13/liter
2.60/km.
Snabbt räknat så

blir det 2600kr på tusen mil och på ett par säsonger om man kör 4000mil

så är det 10400kr Cool
Redigerat av Mr Wankeltrim den 13-07-2009 13:42


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
wankelmats
Jag beklagar att jag tydligen varit lite otydlig eller för kortfattad med det jag skrivit,
så jag får väl lov att




förtydliga lite så att det inte kan missförstås så lätt.
På kommentarerna från MrWT framgår det ju tydligt att han till allra största delen bara håller med mig

Wink
(fast han "inte delar

min uppfattning"...)
Mr Wankeltrim skrev:
Anledningen till att jag inte delar hans uppfattning är att

jag har sett många motorer ( främst REW motorer ) som har gått med

slitna lager.
Ett bra exempel är att på nästan alla REW motorer så är ovansidan på främre

lagert uppslitet pga att kraften från alla drivremmarna är riktade uppåt.
På dessa motorer så ser

man ett mycket högre slitage samt mycket mer repor på

främre lagerytan jämfört med övriga lagerytor som oftast är felfria.

Ja om lagret är ojämnt slitet såsom det exempel du

beskriver så brukar man

knappast behöva kollmäta för att inse att det behöver bytas.
Att behålla gamla lager är under förutsättningen att de både är jämnt slitna och inte utslitna, och då

finns

det bara fördelar med att inte byta dem. Med genombrotten i det gråa babbitsskiktet så är det dessutom väldigt lätt att se när de är ojämnt slitna såsom

i det beskrivna fallet.

Mr

Wankeltrim skrev:

Att återandvända gamla apextätningar speciellt på turbomotorer så kan det straffa sig surt

även om dom håller toleranserna vid genomgången.
Under årens lopp så har

tätningarna utsatts för både högvärme samt hög belastning och vid upprepade

uppvärmningar avkylningar belastningar så ändrar materialets struktur sig och materialet blir skörare.

Om

något av tätningarnas mått är nere på

toleransens mingräns så innebär det naturligtvis att de i stort sett inte har några mil alls kvar att köras även om de sitter i en sugmotor på en ren gatbil,




men är de till exempel slitna mindre än halvvägs mellan nymåttet och slitagegränsen, och alla husen har ett snyggt slitage, så kan man förvänta sig lika lång

livslängd till nästa renovering som

motorn redan har gått, men då ska alla tätningarna återmonteras i exakt samma positioner på rotorerna som de suttit.

Fördelen att återmontera de gamla tätningarna gäller i ännu större grad sido-

och hörntätningarna jämfört med apextätningarna. (Fast det kanske inte gäller för

Renesis?)
På en turbomotor som länge varit hårt körd så är normalt sett alltid några av tolernanserna nära sin

gräns den dag motorn öppnas, eller någon

tätning knäckt, så då blir det nog per automatik nya apextätningar.
Om man har en motor som bara används till tävlingskörning så brukar brukar man inte




välja orginal apextätningar, och då är förutsättningarna för dessa lite olika beroende på vilka man valt, och ofta vill man på en överladdad motor också byta till 3

mm apex för bättre hållbarhet.


(Tvärt om gäller att för en sugmotor där apex-spåren med goda marginaler håller toleransen för 2mm apex, där skaffar man sig

bara nackdelar med att fräsa upp spåren till 3 mm apex.)



Mr Wankeltrim skrev:
När en apextätning går sönder så associerar alla det till

att motorn spikat av någon anledning vilket oftast är fel.
Den största anledningen till att

tätningarna går sönder är misständningar vilket kan beror på

dåliga tändstift tändkablar eller för fet bränsleblandning men det är inte ovanligt att en tätning brister pga utmattning så mitt råd är

att byt innan det är

försent.

Javisst, spikning är bara den hörbara varianten av feltändning, och på en wankel är det mycket vanligare att man kör med glödtändning eller

andra

tändningsfel som inte hörs men ändå orsakar abnormt slitage och knäckta apextätningar, ungefär samma resultat får man också om man har för mager

bränsleblandning under hård belastning. Enda möjliga

varningstecknet kan vara svårigheter att hålla nere vattentemperaturen, vilket tyvärr alltför många

ignorerar.
För att undvika denna typ av slitage och skador gäller att aldrig belasta en motor

som har felaktiga eller för varma övre (T) tändstift, inte

heller köra med för mager bränsleblandning under belastning, och att för övrigt ha tändsystemet i bra skick. (Och mycket slitna tätningar

går naturligtvis

lättare sönder än om de är i skick nästan som nya.)

Mr Wankeltrim skrev:
Om rotorhusen inte är dåliga ( repiga ) så krävs det inte flera hundra

mil för att

kör slit in tätningarna.
Sen vill jag inte heller hålla med om att en äldre tätning tätar bättre än en ny som gått till sig 50-100mil i ett

slitet rotorhus. När rotorhusen slits så ser man

oftast mycket repor och ett högre slitaget runt trailing stiftens område medans övriga ytor i rotorhuset kan

se fina ut.
Om man rent logiskt ser på hur ett slitet hus ser ut som oftast är bra

på 75% av huset kromytor medans resternade 25% är repigt så kan jag inte

i min vildaste fantasi förstå hur en äldre tätning kan täta bättre än en ny då den både skall lyckas täta på plana ytor samt

repiga ytor.
Om rotorhusen är

såpass repiga/slitna så att man inte kan sätta i nya tätningar för att dom inte skall bli täta på flera hundra mil så skall man inte andvända dessa hus. Rotorhus är



dyra men vid en renovering där det visar sig att rotorhusen är dåliga så är det väl invensterade pengar om man vill få en bra fungerande motor både om man

sneglar på effekt och bränsle ekonomi.



Visst är det sura pengar att invenstera i ett par nya rotorhus men om man räkna på att motorn drar 0.2liter mer / mil

pga att husen är slitna vilket gör att motorn inte blir lika effektiv så

förlorar man med dagens soppa pris på ca 13/liter
2.60/km.
Snabbt räknat så

blir det 2600kr på tusen mil och på ett par säsonger om man kör 4000mil så är det 10400kr Cool

Jag

har inte uttalat mig om var gränsen går för när

man måste byta rotorhusen eller plana/byta sidohusen, men när de är så repiga som du beskriver så är det väl självklart att det inte blir bra varken

med gamla

eller nya tätningar. Jag instämmer i att 0.2 l/mil är typiska skillnaden i bensinförbrukning mellan bra/dålig täthet mellan tätningar & hus, samma skillnad får man

även mellan

bra/dålig smörjning.

Men om husens alla ytor är i ett bra skick, tätningarna inte är för nära slitagegränserna och renoveraren håller

ordning så att alla tätningar återmonteras i exakt de

positioner som de suttit, så kan man få en renoverad motor där tätningarna redan är inkördaWink



Apextätningar av carbon eller "Hurley race" är så mjuka att de sliter in sig nästan

omedelbart.
Orginal apextätningar och likvärdiga alternativ

bör vara hyggligt inslitna på omkring 100 mil om man har ett schysst rotorhus.
Keramiska apex eller "Hurley long-life"

kräver storleksordningen

500-2500 mil innan de körts in mot husen, eller snarare har husen slitits in mot tätningarna, (och hurelys sliter husen mycket fortare).

Hörn- och sidotätningar



kräver däremot några hundra mil innan de slitits in klart och tätar ordentligt om man monterar nya sådana mot gamla gavlar med normala slitagespår, och ännu

längre ifall man sätter tillbaka gamla

tätningar på nya positioner.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.73 sekunder - 144 Förfrågningar 18,982,697 unika besök