FC3S N/A eller
Turbo
|
kpgc10 |
Publicerat 28-03-2010 23:26
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
Tja
jag funderar på att köpa en FC, så jag skulle villa ha lite
tips på vad man ska kolla på
om men ska köpa en N/A eller en Turbo maskin. |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 29-03-2010 10:15
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
livet utan turbo suger!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 29-03-2010 10:42
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Plutten skrev:
livet utan turbo suger!
Instämmer!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 29-03-2010 11:42
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Vad ska du använda bilen till?
|
|
|
|
kpgc10 |
Publicerat 29-03-2010 16:43
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
Levinsson skrev:
Vad ska du använda bilen till?
till dä mesta till jobbet, drifting kanske lite bana körning
Redigerat av kpgc10 den 29-03-2010 16:44
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 29-03-2010 18:29
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Med tanke på vad du tänker använda den till så misstänker jag att du tänker trimma endel
också. En FC T II ska du väl ganska enkelt
och billigt kräma ur 260hk, en sugis blir juh lite mer utmaning..
|
|
|
|
kpgc10 |
Publicerat 29-03-2010 21:22
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
Levinsson skrev:
Med tanke på vad du tänker använda den till så misstänker
jag att
du tänker trimma endel också. En FC T II ska du väl ganska enkelt och billigt kräma ur 260hk, en sugis blir juh lite mer utmaning..
ja jag hade tänkt
mig non stans mellan
250-300hp så turbo är ju den lättaste vägen att gå
men jag tänkte på om det är not man bör va noga att kolla när man ska köpa en
FC för många som jag känner säger att det kan va krångel med
motorn |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 29-03-2010 23:13
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Inte mer krångel än på nån annan sportbil! Min hade gått 16000mil (oöppnad)när ja bytte motor
och
den motorn går fortfarande fint fast i en annan bil nu.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
kpgc10 |
Publicerat 30-03-2010 16:35
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
okej det låter bra
dä finns ingen här på forumet som
ska sälja sin FC T II?
Redigerat av kpgc10 den 30-03-2010 20:55
|
|
|
|
Walle |
Publicerat 03-04-2010 16:38
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 29.12.08
|
Turbo ger mer effekt,
tyvärr smiskar stressfläkten
sönder det fräna Wankelljudet så en N/A är lite tuffare, i alla fall om man vill ha den där totala Wankelupplevelsen. |
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 03-04-2010 17:19
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
kontakta alla motortrimmare på forumet kan va någon som har något ståendes.
|
|
|
|
kpgc10 |
Publicerat 03-04-2010 18:16
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
okej
kanske man ska kolla på en
N/A maskin och inte låsa sig på att
ha en turbo
men är det not anat man bör tänka på när man köper en FC |
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 04-04-2010 18:49
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Här finns lite att
läsa:
http://wankelregi...ad_id=1066
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 05-04-2010 16:31
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Mest
bil för pengen tycker jag du får om du köper en sen TII men om man ska trimma å greja en massa kan man ju med fördel köpa en äldre och
slippa kravet på kat mm.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
kpgc10 |
Publicerat 05-04-2010 19:37
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
Plutten skrev:
Mest bil för pengen tycker jag du får om du köper en sen TII men om man
ska trimma å greja en massa kan man ju med fördel köpa en äldre och slippa kravet på kat mm.
ja om man köper en senare TII så behöver jag inte
timma så mycket för vill ha runt
300hp och en TII av sen modell
har 200hp original så då kan men lägga pengar på väghållning istället |
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 07-04-2010 18:30
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Men vad är
brualast? 300 Turbokusar eller 300 Sugkusar?
Mer Oldschool!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
kpgc10 |
Publicerat 07-04-2010 19:48
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
Neiphlim skrev:
Men vad är brualast? 300 Turbokusar eller 300 Sugkusar?
Mer Oldschool!
ja skulle nog säga att 300hp N/A är grymmare än 300hp turbo
har hört att det är jävligt bra
respons när man gasar men 300 N/A hästar för man sliper ju turbo laget |
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 07-04-2010 21:19
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
För
mig hade valet varit enkelt om man fått na och
turbo för samma peng, na. Så är inte fallet och snackar vi 13b(2-skivigt) och 300 whp så innebär väl det pp
(periferi portning) = mycket $$ Men det är vilken nivå DU vill lägga det på, jag utgår
från MIN egen plånbok, kunskap och tillgång på maskiner.
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 07-04-2010 21:47
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Levinsson
skrev:
För
mig hade valet varit enkelt om man fått na och turbo för samma peng, na. Så är inte fallet och snackar vi 13b(2-skivigt) och 300 whp så innebär väl det pp (periferi
portning) =
mycket $$ Men det är vilken nivå DU vill lägga det på, jag utgår från MIN egen plånbok, kunskap och tillgång på maskiner.
Instämmer till fullo! Bara att börja spara
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
kpgc10 |
Publicerat 07-04-2010 22:10
|
Användare
Inlägg: 8
Registrerad: 28.03.10
|
jag klart man går efter
hur spor plånbok och kunskap man har det finns
inte så många FC till salu nu så man bara spara tills man hittar en jag vill ha |
|
|