Allt var packat och klart, ingen stress och inga fälgar som skulle torka denna gång hehe.
Måste säga att på kvällen
pirrade det allt lite i magen och man var väldigt spänd inför
dagen som skulle komma.
Det hoppade på många förare i sista stunden och bara i Club var vi
6st!!
Innan Race:
[img]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/196759_477632578922449_1396366561_n.jpg[/img] is not a valid Image.
När man
kom till Mantorp runt kvart över 7 så var
väldigt många bilar redan där och det dröjde inte länge innan flera kom och måste säga att detta är på väg att bli
något riktigt stort.
Det är inte bara antal bilar utan stämningen är kanon,
alla är glada och hjälpsamma!
Ingen behöver känna sig utanför och behöver
någon något så löser man det ihop.
Bilen var betydligt mera förbered och så även jag denna gång.
Mera verktyg
och bättre koll på t.ex däcktryck m.m.
Trackdaypass:
Dax att åka ut för första
rundan idag och även denna dag på en ny bana för mig.
Många av konkurrenterna har kört innan så dom har visst övertag, därför var det viktigt att komma ut direkt
och öva öva öva.
Därför
började vi köra några varv innan Warmup.
Allt känns faktiskt helt kanon och lär mig banan för varje varv.
Åker sedan
in till depån för 15min nedkylning före” Club Warm Up”
[/IMG]
Ut i blötan och satan vad hal bilen känns, har känt att det överstyr
lite väl mycket på asfalten MEN nu är det som att åka på is.
Däcken biter
inte alls och baken går ut i tid och otid.
Hinner inte ett varv förens jag spinner ut i gräset och är inte många cm
eller kanske mm från att köra in i
räcket.
Gillar inte att köra så hårt i blött väglag och denna händelse hjälpte inte direkt hehe
In en snabbis i depån och kollar läget och allt ser bra
ut så bara köra ut igen och träna.
Kör några varv till men bilen är nästan okörbar för finns absolut inget fäste alls bak.
Kollar på tiderna sjunkit
till näst sista plats på 2:22.773
och får lite panik då det inte är långt till kvalet.
Kval:
[IMG]http://i1197.photobucket.com/albums/aa439/rotaryreloaded/20120825-namnlst-198.jpg[/img] is not a valid Image.
Dax för kval och har
hunnit torka upp lite men fortfarande
blött i stort sett överallt.
Kan dra på mera på rakorna och lustigt nog konerna funkar rätt bra men kurvorna helst dom som är lite längre släpper bara
hela tiden.
Inte alls nöjd med hur tiden 2:12.398 och trodde att detta var över.
Är så nyfiken så springer nästan till Ralph för att kolla hur det gick och
tro det eller ej så
är jag
med i finalen!
Skitskoj och hoppet känns dock litet för pallplats men det klarnar upp och börjar torka.
Trackday
Åker ut direkt på trackdaypasset och känner att fästet börjar
hitta tillbaka men ut på strippenrakan så åker det brett väldigt brett hehe
Kör
bara några varv så allt ska funka till finalen.
Men landar på 1:55.967 i alla fall.
Final
Fan nu börjar det pirra lite när man står där på Lineupen och ska
ut.
Kör
ut och då det är så många som ska ut på banan så hinner dom snabbare bilarna redan komma ifatt och tyvärr sabbar det mitt varv, gör ytterligare
3st varv och landar på 1.55 tider på alla och har
svårt att hitta fäste och lite trångt gör att jag inte får till det bra.
Dock har jag testat lite
andra spår i kurvorna och det känns väldigt mycket bättre men ändå verkar tiderna inte
riktigt stämma överens av känslan man får.
Dock gör ju problemen på
banan att tiden inte är så bra som jag vill.
Helt plötsligt är det gulflagg av någon anledning och 3 varv senare så är
det på G igen.
Då jag har
känslan att jag inte fått något riktigt bra varv så går jag nu all in och måste sätta ett bra varv, då solen legat på under dom 7min som gulflagget var och jag tog
lite extra chansningar så känns det bra, fortfarande brett ut på långa rakan och drar på så gott det går i kurvorna även att det går lite på ställ i vissa
svängar.
Kommer ut tight på
målrakan och ser målflaggan hissas och går verkligen All in och rundar första konan för att sedan ta målgången så snabbt som
möjligt med ställ genom resterande koner hehe.
Detta har man lärt sig
av rejsas grundare Magnus Thomee att så kan man göra om det är sista varvet hehe
Trodde dock inte att det skulle räcka men när Micke kom och gratulera till 3e platsen och tiden 1:52.758
så blev man riktigt glad.
Så slutade på tredjeplats och såhär i efterhand så borde jag
tagit andraplatsen.
Men fästet fanns inte riktigt som det gjorde på förmiddagen och utvecklades inte i den takten som jag borde.
Men slutade i alla
fall 3a och kom på 2a plats i hela
serien vilken var riktigt skoj.
Så enormt sjukt taggad för nästa år!
Måste tacka Micke, Ralph och Robin med flera
för dom lagt ner så enormt mycket
pengar, tid och engagemang på detta
och startat denna Time Attackserie.
Känns faktiskt som nästa år kommer det slå
igenom och man får vara på hugget
om man ska ha någon plats för tror nog att alla kommer komma tillbaka som
tävlar iår
och ser man på hur många byggen
som byggs just nu för Time Attack så tvivlar jag inte en sekund på att denna sport kommer bli något alldeles speciellt.
Antonic skrev:
Att konerna gör att det är lättare att köra i håller
jag absolut med
om.
Det är konsekvenserna som är viktiga.
Vad händer om du kör i vid konerna i 90-100km/h
och vad händer om du kör i vid slutet av rakan i
över 200km/h.
Jag har åkt lite biltävling tidigare...
När
man kör Rally special, alltså korta sträckor på asfalt väldigt lik
konkörning. Då använder man oljefat som rundningsmärke.
Inga små töntiga plastkonor som far all världens väg om man råkar peta
på dom.
Som grädde på
moset, ibland fyller man dom med vatten!
Och jo, det är SBF sanktionerade tävlingar...
Och jo, bilarna är ofta lika dyra som de man kör timeattack och
liknande
med...
Att gena är fusk, så man genar helt enkelt inte!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.