September 22 2019 04:35:23
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Guide: Felsökning av dubbelturbona
Marcus
Här kommer lite matnyttiga tillvägagångssätt när man ska felsöka det sekventiella dubbelturbosystemet.

De flesta har en laddtrycksmätare, och den är till stor hjälp när man ska testa de olika solenoiderna.
För att koppla in sig på en vakuumslang behöver man en t-koppling, och enklast är att ta en som redan finns på bilen, nämligen den till spolarmunstyckena under huven.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/t-koppling.JPG[/img] is not a valid Image.


-------------------------------------------------------

Tryckkammaren
Tryckkammaren är den svarta plastlådan som ligger horisontellt mellan fjäderbenstaget och insuget. Den får trycket från primärturbon via en backventil.
Ett enkelt test att kontrollera om tryckkammaren fungerar, är att dra ut någon av de två vakuumslangarna var på trycket ska lämna kammaren.
Kammaren ska även klara att hålla tryck under natten, så prova låt bilen stå och dra ut någon av slangarna dagen efter.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/tryckkammare.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/vakuum_tryck.jpg[/img] is not a valid Image.

-------------------------------------------------------

Vakuumkammaren
Vakuumkammaren är en svart plastlåda som sitter vertikalt mellan generatorn och styrservopumpen. Den får sitt vakuum från baksidan av insuget via en backventil.
Genom att lossa vakuumslangen till charge relief-manöverventilen (den som ser ut som en dumpventil i bilden nedan) kan man testa att kammaren har vakuum. Luft ska strömma in i slangen när den tas loss.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/vakuumkammare-test.jpg[/img] is not a valid Image.

Ett annat sätt att kontrollera vakuumkammaren är att starta motorn, låta den bli varm och sedan stampa till fullgas utan växel ilagd. Stäng sedan av motorn. Samtidigt som du vrider om tändningen till läge ON, tittar du på armen till charge control-klockan (inringad i rött nedan). Den ska åka in såfort nyckeln vrids om.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/cca-arm.jpg[/img] is not a valid Image.

-------------------------------------------------------

Det finns fyra klockor som styr turbosystemet; wastegate, turbo pre-control, turbo control och charge control.

En tillståndsöverblick för turbokontrollsystemet:
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/overblick.png[/img] is not a valid Image.

-------------------------------------------------------

Turbo pre-control.
Denna klocka kontrollerar, via en port i grenröret, hur mycket av avgaserna som ska dirigeras till den sekundära turbon, och styrs med tryck via en solenoid precis framför insuget. Då den andra turbon bara ska gå på "halvfart" innan övergången till 4500rpm, börjar styrboxen aktivera solenoiden med duty control (på och av i korta intervaller) vid 3000rpm. Vid 4500rpm ska det vara fullt tryck till klockan för att hålla luckan i grenöret fullt öppet.

För att kontrollera att solenoiden fungerar kopplar man in sin t-koppling och laddtrycksmätare på vakuumslangen som går mellan solenoiden J och klockan (markerad med en svart pil i diagrammet nedan).

YouTube video


[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-pre-control-01.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-pre-control-02.jpg[/img] is not a valid Image.

-------------------------------------------------------

Turbo control.
Turbo control-klockan styr det större spjället i grenröret. Till skillnad från turbo pre-control, så är spjället antingen öppet eller stängt, och inte duty kontrollerat. Två solenoider under insuget (inringade i vakuumdiagrammet nedan) styr klockan; den ena via vakuum och den andra via tryck. Vid 4500rpm ska spjället öppnas, och båda solenoiderna ska skicka vakuum respektive tryck till klockan.
Koppla in t-kopplingen och laddtrycksmätaren på en av de två vakuumslangarna som kommer ut under insuget (svarta pilar i diagrammet). Ta bort tryckkammaren för att komma åt.
När väl 4500rpm har nåtts, ska trycket och vakuumet hållas kvar tills varvtalet går ner under 3000rpm. Om varvtalet sjunker ner till t.ex. 3500rpm är alltså båda turbona fortfarande aktiva.

YouTube video


YouTube video


[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-control-01.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-control-02.jpg[/img] is not a valid Image.

-------------------------------------------------------

Länkar:

Felsökning av solenoider med tryck-/vakuumpump.

-------------------------------------------------------
Redigerat av Marcus den 22-03-2015 18:59
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Combat
Detta var ett riktigt "jäkla" bra initiativSmile

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Levinsson
Grymt bra om man står in

da shit! Jag prioriterar tråden!
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Marcus
Uppdaterat med turbo control, tryckkammaren och vakuumkammaren.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Jaderlund
Tack för en bra guide Marcus, tyvärr fungerar inte bilderna längre :/
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
Marcus
Så, nu är allt som det ska igen. Smile
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Lennart
Tackar, precis vad jag behöver. 5 tummar upp!!!!
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

08-09-2017 09:22
Jag har ett par FB från 83 till salu om någon är sugen på lite vinterjobb...

04-05-2017 00:13
Gött!

29-03-2017 07:13
Då var Vide KAJ besiktigad med blankt papper och två år till på vägarna Smile

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 4.51 sekunder - 111 Förfrågningar 9,732,845 unika besök