RX8an ballar ur. (Hjälp.)
|
Lennart |
Publicerat 16-06-2013 10:23
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Byt Startmotor. Vet inget om den Engelska du hänvisar till men fråga på Mazda vad de ska ha och jämför priserna.
De är
stor skillnad mellan gamla och nya startmotorn.
OBS! Se till att
du får reducerat pris och lämna den gamla s-motorn som dellikvid när du köper den nya. C:a
1000 kr reduktion. Jag tror inte motorn är kass!!!!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 16-06-2013 12:21
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
Lennart
skrev:
Byt Startmotor. Vet inget om den Engelska du hänvisar till men fråga på Mazda vad de ska ha och
jämför priserna.
De är stor skillnad mellan gamla och nya startmotorn.
OBS! Se
till att du får reducerat pris och lämna den gamla s-motorn som dellikvid
när du köper den nya. C:a 1000 kr reduktion. Jag tror inte motorn är kass!!!!!!
Okej. Men vilken Mazda
verkstad som helst borde väl kunna
beställa hem den uppgraderade startmotorn? Är det 2006 s-motorn jag ska ha eller 07? Får ju be om den specifikt så dom inte beställer hem den kassa.
Ja,
jag hoppas verkligen inte det är motorn. Men på måndag ska jag ringa upp Mazda och be dom beställa hem en s-motor, så får vi se efter det. Och ska som sagt ta den
till en verkstad på måndag också,
för motorlampan lös ju ett litet tag men inte längre. Så ska kolla om det finns någon felkod och hoppas på att det är
startmotorn som kommer upp och inget annat. Men hur eller hur så testar jag med
ny s-motor.
Tack för alla svar, jag återkommer när jag kollat bilen! |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 16-06-2013 18:02
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
schiz0 skrev:
erajk skrev:
Är det den gamla startmotorn som sitter i bilen så kan du byta den mot den nya
och ha en bil som hoppar igång direkt. Tyvärr
beror sig mest troligt ditt fel på att motorn tappat kompression.
Det är vad jag tror och vad 1000tals
andra rx8-ägare råkat ut för Med en ny startmotor (om du har den gamla) kan bilen
pinna på som vanligt igen under lång tid
Men om det
är kompression som den tappat borde den väl tappat kraft och gått dåligt? Min går ju bra när den väl är igång.
Men om det skulle vara startmotorn
det är fel på, så behöver jag ju den nya startmotorn? Är det denna då?
http://www.mazdar...1469-p.asp
Eller vilken är det? Var kan jag få tag i den isåfall?
EDIT: Är det N3Z1 startern jag ska ha? Om någon har länk till vart jag kan köpa en geniun
sådan skulle vara uppskattat.
Ja det borde den förvisso men om startmotorn är kass så borde den vara kass alltid också.
Onekligen låter
det ju som du antingen har superlite kräm i batteriet eller en
döende startmotor på filmen.
Annars är ju svårstartad varm en klassisk dödsdom för
Renesis.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 16-06-2013 18:04
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
schiz0 skrev:
Lennart skrev:
Byt Startmotor. Vet inget om den Engelska du hänvisar till men fråga på Mazda vad de ska ha och jämför priserna.
De är stor skillnad mellan
gamla och nya
startmotorn.
OBS! Se till att du får reducerat pris och lämna den gamla s-motorn som dellikvid när du köper den nya. C:a 1000 kr reduktion.
Jag tror inte motorn är kass!!!!!!
Okej. Men vilken Mazda verkstad som helst borde väl kunna beställa hem den uppgraderade startmotorn? Är det
2006 s-motorn jag ska ha eller 07? Får ju be om den specifikt så dom inte beställer hem
den kassa.
Ja, jag hoppas verkligen inte det är motorn. Men på
måndag ska jag ringa upp Mazda och be dom beställa hem en s-motor, så får vi se efter det. Och ska som sagt ta den till en
verkstad på måndag också, för
motorlampan lös ju ett litet tag men inte längre. Så ska kolla om det finns någon felkod och hoppas på att det är startmotorn som kommer upp och inget annat. Men hur
eller hur så testar jag med ny s-motor.
Tack för alla svar, jag återkommer när jag kollat bilen!
[url]http://www.ebay.com/sch/i.html?
_trksid=p5197.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=rx-8+starter&_sacat=0&_from=R40[/url]
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 17-06-2013 08:13
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
Jag
tycker också det är konstigt om det skulle vara kompfel då den går exakt som den ska annars.
Men nu har jag märkt en till sak, det är att
det börjar stinka bensin som satan när jag startar
bilen, och som sagt, det tar lite några extra cranks för att den ska starta. Och när den startar stinker det
bensin, och den mullrar som en sur moppe på en vinterkväll. Och sen så fort man lagt i
ettan och kör iväg eller varvar den lite så ca 5-6 sekunder senare går
ljudet av muller över till det vanliga ljudet denna bil brukar göra ifrån sig och spinner som en katt. Kan det vara så att det
är tändstiften som spökar? |
|
|
|
Zebb |
Publicerat 17-06-2013 08:31
|
Användare
Inlägg: 251
Registrerad: 25.11.07
|
Men allvarligt... Testa!!
Har du kollat volten på
batteriet? (ca12,6V)
Har du kollat
volten när bilen är igång? (14V)
Har du testat att starta med startkablar? Går startmotorn snabbare då?
Har du kollat gnistan? (Eftersom du misstänker stift)
Har du komptestat?
En komptestare kostar väl 150 spänn eller nåt.
Allt detta kollar du
lätt på en timme.
Många som kör bana ser det som en fördel med en wankel eftersom om den rasar så kommer du
ändå hem, dvs en wankel kan gå bra även
om en sidotätning spruckit. Den kan dock vara svårstartad. Jag säger inte att detta är fallet men kolla kompet och slipp spekulationerna. Du MÅSTE bocka av
en
lista med misstänkta fel annars blir denna tråd oerhört lång och du kommer sova dåligt när du inte vet.
Sebastian Gottfridsson
Kalmar
|
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 17-06-2013 10:08
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
Checky skrev:
Så har den aldrig låtit innan
och ska inte heller låta. Den ska inte heller lukta bensin men det
kanske den gör nu pga att den inte startar diekt. Jag hade nog lämnat in den på Mazda för
att vara 100% säker vad det kan vara för fel om du inte kan eller har möjligheten att felsöka själv. JAg
håller dock med ZEB, du måste vara systematisk i dina
felsökningar.
Kommer förbi en snubbe från en verkstad som ska felsöka den efter jobbet idag, så ska se om vi hittar något annars
så blir det att
testa batteri, kolla gnista osv. Annars får jag ta upp den till Mazda. |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 17-06-2013 11:43
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
schiz0 skrev:
Jag tycker också det är konstigt om det skulle vara kompfel då den
går exakt som den
ska annars.
Men nu har jag märkt en till sak, det är att det börjar stinka bensin som satan när jag startar bilen, och som sagt, det tar lite några extra
cranks för att
den ska starta. Och när den startar stinker det bensin, och den mullrar som en sur moppe på en vinterkväll. Och sen så fort man lagt i ettan och
kör iväg eller varvar den lite så ca 5-6 sekunder
senare går ljudet av muller över till det vanliga ljudet denna bil brukar göra ifrån sig och spinner som en
katt. Kan det vara så att det är tändstiften som spökar?
Om s-motorn går sakta
och du krankar längre tid än normalt så får du in mer soppa i
kammarna varför det luktar soppa. När den sen startar går luftpumpen för högtryck för att elda upp all soppan i som kommer ut till
katten därav förhöjt ljud.
Obs!!! X-tra belastning på katten som kan dö av jobbat.
Om du har den org.s-motorn kan du när den inte startar efter ett par sekunder stoppa s-försöket ett par
sekunder och därefter starta igen. I 98 fall av 100 startar motorn. Jag har använt detta själv och det funkade klockrent till jag ´hade tid att byta s-motor. Byt
s-motor och du kan slappna
av!!!!!!!!!!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 17-06-2013 16:52
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
Okej, blir nog att byta startmotor om några veckor då, när man fått tag i en.
Nu har jag haft
den hos en bekant på en verkstad, han hittade inga felkoder, men när han kollade på den igår så sa han att det kunde vara stiften. Sen
idag rengjorde han luftmassemätaren, vilket inte hade något
med problemet att göra. Men det jag tyckte var konstigt var att när han lämnade tillbaka bilen
idag, så startar den både varm och kall, visst det tar lite mer cranks än när jag köpte bilen av
Checky, men nu verkar den liksom vilja mer. Så nu väntar jag
på nya stift, men ska köra med bilen undertiden då den går bra (borde väl inte vara några konstigheter, right?), bara lite jobbig och
starta. Och sen om samma
problem kvarstår, så köper jag en startmotor och byter ut den. Jag uppdaterar denna tråd när jag fixat nya tändstift och satt i dom. Jag vill tacka alla för alla svar,
så
får vi se hur det går!
EDIT: Kollade kablarna i bilen också och dom flesta skyddshöljena som skyddar kablarna har blivit gnagade på av vad jag tror
är råttor. Kan detta vara något, kanske
någon slang som läcker?
MVH, Jonathan.
Redigerat av schiz0 den 17-06-2013 16:55
|
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 21-06-2013 01:24
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
Nu har den börjat jävlats igen,
men som sagt, den startar ibland varm men då får startmotorn gå kanske 1 sekund eller 2 sekunder mer än vanligt, och då
hoppar den igång. Och ibland bara total
vill den inte, och när jag väl får igång den (när den stått över natten eller när den varit jobbig och starta) så låter den så jävla konstigt. Som om den typ
drunknar eller något, för när man gasar så bara "BLEEEEEEH", och när jag rör gaspedalen när den låter såhär konstigt så typ reagerar inte bilen inte. Mm
jag trycker till på gasen fullt
bara snabbt så kanske varvpinnen rör sig från 1000 rpm till 2000-2500, när den vanligtvis hade gått upp till kanske 5-6-7 tusen
RPM. Typ som att något blockar i avgasröret, men sen som sagt efter
typ 5-10 sekunder låter den normalt och går bra igen. Ska som sagt byta stift och
startmotor så småningom, men detta kanske gav ett hum om det kanske är så att det är något annat fel? |
|
|
|
Jerker |
Publicerat 21-06-2013 12:17
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 23.02.13
|
Min startmotor
blev så där också. Det är som att när
motorn och startmotorn är kall så kör den tillräckligt snabbt för at starta motorn. Men när allting är varmt så går
startmotorn långsammare och ska ha betydligt mer tid på sig at starta motorn.
Jag köpte den här:
http://www.mazdarotaryparts.com/bgenuine-mazda-rx8-r3-
mazda-super-fast-starter-to-replace-the-early-slow--uprated-starter-b-1484-p.asp
Från densamma firma. Smidigt,
smärtfritt. Lite väntetid som utlovat, men
den kom till tiden och bilen startar perfekt efter installationen.
Jeg kollade med Mazda och de var cirka dubbelt så dyra på samma startmotor.
Ditt
andra problem låter som att katalysatorn är full av soppa efter ett misslyckat startförsök. Jag skulle gissa på att du botar bägge problem med en ny startmotor.
Jerker Mikaelsson
Ugerløse, Danmark
RX-8 HP -04
|
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 22-06-2013 19:45
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
Tja igen!
Skulle ta hem bilen från Oskarshamn då jag firade midsommar där, och när jag stängde av den så hade jag
kört typ 7 mil med bilen. Sen
så visste jag ju att den inte skulle starta varm, så då sa jag till brorsan "Lyssna här hur den låter när den inte vill starta varm" Och krankade i typ 4 sek
och den startade inte så då lät jag bilen stå över natten. Sen nu idag när vi skulle hem, så startade den som vanligt, med kanske 1 sek mer krank än vanligt.
Och då lät den konstigt som jag nämnt
innan. Så då skulle jag vänta på att den skulle börja låta normalt, men det tog lite längre tid än vanligt. Så jag lät
den stå på tomgången i kanske 15 sek, sen så bara börjar det bolma ut vit rök
från avgasrören, hur jävla mycket som helst kom det (Som när man defloodar en
RX8) och den hade ju inte floodat vad jag vet? Så det kom rök konstant i kanske 2-3 minuter sen började det avta, och
då börja motorlampan lysa. Körde hem den
till Västervik och den står här utanför nu, den gick fortfarande hur bra som helst påvägen hem, så nu ska jag vänta tills på måndag då vi ska felsöka den
ännu
en gång med tänd motorlampa. Börjar bli helskumt detta nu alltså.
Och när jag startade den och den låter sådär konstigt sa farsan "Det låter som den bara
går på 3 stift" kan
detta vara det som orsakar detta? Får som sagt hem nya stift snart.
Redigerat av schiz0 den 22-06-2013 19:47
|
|
|
|
grudde |
Publicerat 23-06-2013 00:07
|
Användare
Inlägg: 75
Registrerad: 17.10.12
|
Men du... Jag skulle inte fortsätta köra med bilen om
den inte går bra. Det är aldrig bra för någon motor. Se till att göra det som ovanstående
skriver, ett i taget och använd uteslutningsmetoden.
Men för gud skull, låt den stå till dess. |
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 23-06-2013 00:33
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
grudde skrev:
Men du... Jag skulle inte fortsätta köra med bilen om den inte går bra. Det är aldrig bra för
någon
motor. Se till att göra det som ovanstående skriver, ett i taget och använd uteslutningsmetoden.
Men för gud skull, låt den stå till dess.
Den går ju som sagt bra när den
väl är igång och den gör inga konstiga ljud / ballar på något sätt när man kör den.
Nä, den ska stå
tills den är fixad nu. |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 23-06-2013 09:14
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
LÄS va de andra skrivit
tidigare i tråden!!
En wankel kan vara rasad men ändå uppfattas som att gå normalt. Gör ett kompressionstest av motorn och kör INTE mer med bilen!
|
|
|
|
schiz0 |
Publicerat 23-06-2013 23:36
|
Användare
Inlägg: 38
Registrerad: 08.06.13
|
Har ställt den som sagt, men bogserade den till en Verkstad där
jag känner en bekant och varje gång man startar den
nu så bolmar det vit rök om den. Så nu står den, och dom ska kolla felkod imorgon. Men verkstaden sa att det kan vara topplockspackningen. Har
hört att råttor
inte ens har topplock? (Ja, så okunning är jag atm) Men vi har som sagt inte kollat felkod men han säger att det är kört. Men jag skulle vilja ta bilen till verkstad
som verkligen
pillar med Wankel. Rekommendera mig någon så får jag ta den på släp dit. Tack.
Redigerat av schiz0 den 23-06-2013 23:36
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 23-06-2013 23:40
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Herrejösses, topplockspackning. Jag
finner inga ord
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Zap |
Publicerat 24-06-2013 05:04
|
Användare
Inlägg: 360
Registrerad: 28.12.10
|
Byt verkstad!
Jörgen Nilsson
Göteborg
Svart Mazda RX-8 2006
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 24-06-2013 06:50
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
fastlane skrev:
schiz0 skrev:
IceMan skrev:
schiz0 skrev:
Ja, okej.. Tack för tipset, ska ta den till verkstaden på måndag så ska dom få kolla. Men som sagt, om
någon kanske vet vad det är redan nu är det ju klockrent.
Hoppas inte på för
mycket bara från verkstaden.
De flesta verkar inte ha en susning
om vad wankel är, men kanske har du tur
Dom kan väl felsöka en wankel i en vanlig verkstad? Eller?
Nej det kan dom INTE, du
har mkt att lära.
Inte ens Mazda kan wankel.
Om ditt fel, kolla katten och kompet på motorn.
Tja...
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
malare |
Publicerat 24-06-2013 07:08
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Another ones bites the dust...
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|