Hejsan! jag skulle köra hemifrån päronen denna lugna kväll! när jag kommer 3
kilometer och måste bromsa in så började det att knacka i motorn. dock försvann detta knacka efter 100 meter.
självklart blir jag ju orolig och kör jävligt lugnt
hem resten av biten. efter typ 1.5 mil så dyker detta knack upp igen. som försvinner efter 100 meter igen.
Knacket låter exakt likadant som det gör när
vevlagrerna blir kassa och går sönder.
Det som dock är jäkligt konstigt är ju att ljudet försvinner och så finns det inget som påvisar att knacket ens har
existerat!
jag har även haft problem med mitt hc värde som låg på 219 kan detta problem relateras till detta knack som uppstod?
Och självklart så har jag
inte kört hårt med bilen när den har varit kall.
endast dragit ut den till 4500-5000 varv på 2-3 när den har varit varm ett par gånger, dock inte efter att jag
hörde detta knack ljud
Har ni några funderingar kring detta? då jag har lite svårt att kunna lokalisera felet!
Mvh Marcus
*EDIT*
Har nu fått gjort en film nu efter att jag har bytt filer,olja och tändstift.
Dock så är jag inte helt hundra på hur en wankel låter när det är frisk men kan ni
Det finns så mycket mer som skulle kunna göra ett knackande ljud, AC pump, servopump, luftpump, vattenpump löphjul osv. Nu vet jag inte hur ditt ljud låter
exakt, och eftersom det är intermitent så är det svårt att felsöka.
Har svårt att tänka mig att det skulle komma inifrån motorn med tanke på motorns design.
Det kan mycket väl vara i motorn, men motorn roterar och har inga delar som måste stanna och sedan accellerera igen som på en vanlig vevaxel tex, så belastingen på
vevlager är relativt konstant.
Vad har du för information om motorn/bilen i övrigt? Renoverad, ladd osv?
Jag har varit med om liknande ljud där ramlagren gått ner sig, Men jättesvårt att säga på den filmen.
Sitter tändstiften helt åtdragna?
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se